Menu

Hoe doen we yoga?

Yoga vindt meestal plaats in een zaal, of buiten. Met de pandemie zijn yogascholen geregeld gesloten, en wordt deelname aan lessen wekenlang onderbroken. Met online yoga wordt dat probleem ondervangen. Ook als yogascholen weer openen, zal online yoga niet meer weg te denken zijn.

Wat is Saswitha yoga?

Yoga is een vorm van bewust bewegen en bewust en geconcentreerd een houding innemen, als we het beperkt zien. Bij Saswitha hatha yoga worden dynamische en statische oefeningen (Sanskriet: asana’s) gedaan op het ritme van de adem. Het resultaat is een meditatieve vorm van bewegen waarin je bij jezelf komt.

De yoga vindt plaats in stilte, omdat je je aandacht dan meer naar binnen kunt richten.

In principe worden geen hulpmiddelen gebruikt zoals blokken of riemen.  Bij veel oefeningen bestaan varianten, die het mogelijk maken om de yoga aan te passen aan jouw persoonlijke bewegingsmogelijkheden. Die zijn leidend, zodat je als het nodig is ook een stoel kunt gebruiken.

Wat heb je nodig?

Bij het volgen van online yogales is het handig om een fijne, rustige plek in huis te vinden waar je voldoende kunt bewegen. Het is prettig als de ruimte goed verwarmd, verlicht en geventileerd is.

Een zachte yogamat is aan te raden. Voor de eindontspanning heb je een deken of plaid nodig. Verschillende soorten kussens kunnen je ondersteunen bij het zitten of liggen. Natuurlijke kleding verdient altijd de voorkeur boven kunststof.

Wat is het nut van yoga?

De meeste mensen gebruiken maar een deel van hun bewegingsmogelijkheden in hun dagelijkse routine. Daardoor kunnen delen van je lichaam verslappen, terwijl andere juist spanning opbouwen door onjuist gebruik. Soms geeft dat zelfs pijnklachten. Onze geest (of mind), tegelijkertijd, lijkt vaak wel een eigen leven te leiden. Je drukke hoofd houdt maar niet op om door te razen.

De directe aanleiding dat mensen yoga gaan doen, is daarom vaak praktisch: je wilt herstellen van een blessure, soepeler gaan bewegen of meer rust in je hoofd. Dat zijn allemaal goede redenen, maar de zin van yoga gaat veel dieper.

Het leven is een permanente balans-oefening: tussen beweging en rust, binnen en buiten, warmte en kou, lichtvoetigheid en aarding, enzovoorts. In de yoga leer je je persoonlijke balans beter kennen en optimaliseren.

Verwachtingen zoals ‘ik wil van mijn RSI af’ zetten bij voorbaat spanning op de yoga. En de verkeerde spanning is schadelijk in plaats van heelzaam. Daarom is het wijs om yoga te doen zonder doel, om niet. Yoga doe je om in het moment te zijn.

Yoga is een pad

De asana’s en de ademhaling (pranayama) zijn maar een onderdeel van wat yoga is in zijn geheel. Yoga bestaat uit de voorbereiding, de fysieke oefening (asana’s en pranayama) en de verstillende, meditatieve uitwerking ervan.

De mentale voorbereiding gaat over het zuiveren van je houding ten opzichte van jezelf en anderen (yama’s en niyama’s). Afgunst of woede zijn bijvoorbeeld negatieve emoties, waarvan je vooral zelf erg veel last hebt.

De mentale houding die yoga meebrengt, kun je toepassen in alles wat je doet, 24/7. Alles wat je ‘mindfull’ doet, is bijvoorbeeld ook een vorm van yoga. Opoffering is een andere vorm van yoga (karma yoga). Het effect van yoga zal zeker ook zijn dat je hier ontdekt wat je eigen behoeften zijn, en wat bij je past.

Het is in elk geval zinloos om je eigen positie te vergelijken met iemand naast je (letterlijk of figuurlijk), omdat iedereen een eigen lichaam heeft met eigen kenmerken. Ook identieke oefeningen kunnen verschillend worden ervaren. Terwijl we soms lichamelijk naast elkaar lopen, is yoga dus ook een individueel pad.

Gezondheid

Zelfacceptatie is vitaal om op een gezonde manier yoga te doen. We bouwen spanning, rek of druk op binnen het lichaam om ruimte te scheppen. Maar die spanning mag nooit pijn worden. Bij pijn moet je uit de houding gaan die dat veroorzaakt. Ook als de docent zegt dat het een prima houding is.

Deelname aan de online yogalessen is voor eigen verantwoording. Elke deelnemer moet de eigen grenzen bewaken. Naar mijn inschatting zal dit geen grote problemen geven.

Om in rust te beginnen, is het belangrijk dat iedereen op tijd is. Ook raad ik aan om tot en met de afsluitende ontspanning (savasana) of meditatie aanwezig te zijn. Dit verbetert je persoonlijke integratie van de yoga.

Mag ik je dan nu uitnodigen voor een ontspannende yogales?